روز جهانی بهداشت دست Hand hygiene day ۲۰۲۳

روز جهانی بهداشت دست ۱۴۰۲

بهداشت دست
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۶ کد : ۷۴۹۴ خبر صفحه اول روابط عمومی
تعداد بازدید:۳۰۶۰
روز جهانی بهداشت دست
روز جهانی بهداشت دست ۱۴۰۲

پنجم ماه می مصادف با پانزدهم اردیبهشت ، توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان "روز جهانی بهداشت دست" نام گذاری شده است  که سالهاست همه افراد را در جهت حرکت به سمت "پویش جهانی بهداشت دست " تشویق می نماید.

شعار روز جهانی بهداشت دست سال 2023،«تسریع اقدام با هم. نجات جان انسانها  - دستان خود را تمیز کنید » است، فراخوانی برای متحد شدن و تسریع اقدامات لازم برای بهداشت دست به عنوان اولویت اصلی، در نظر گرفته شده که سبب  کاهش شیوع عفونت،  مقاومت آنتی بیوتیکی و  ایجاد یک سیستم مراقبت بهداشتی ایمن تر و با کیفیت بالاتر خواهد شد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، رعایت مناسب بهداشت دست ها می تواند از شیوع عفونتهای بیمارستانی  جلوگیری کند. مطالعات نشان داده اند که استفاده از روش های کارآمد پیشگیری و کنترل عفونت  پتانسیل این را دارد که عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی را تا 55٪ کاهش دهد.

در همین راستا ، ریاست مرکز در گردهمایی مسئولین مربوطه این مساله را عنوان نمودند که اگر به دلیل ارتقاء دانش ، پیشرفت های علوم و تجربیات جدید در برخی از اصول پزشکی و مراقبتی ناچار به تجدید نظر باشیم ، بدون شک،  بحث رعایت بهداشت دستها و تاثیر آن در پیشگیری از بروز عفونت ،  مسلما جزو بدیهیات غیر قابل تغییر علوم سلامت و پزشکی می باشد. لذا اهمیت مساله بقدری است که همه ما باید همواره به رعایت آن پرداخته و در فرهنگ سازی آن برای همکاران ، بیماران ، خانواده و جامعه بیش از پیش تلاش نماییم به صورتیکه بیماران در طی روزهای بستری،  با اهمیت و مزایای این فرهنگ سلامتی ( بهداشت دستها) آشنا شده و این را برای خود و خانواده شان به ارمغان ببرند.سپس از مسئولین بخشهایی که میزان کامپلیانس بهداشت دست بالای 60% داشتند تقدیر به عمل آمد.


نظر شما :